«

»

jan 19

Zelf pindakaas maken

pindakaas logo

Ingrediënten voor 1 pot pindakaas:
•    250g ongezouten pinda’s
•    1 eetlepel olijfolie
•    Optioneel: 1 theelepel sesamolie
•    Een flinke snuf zout

Voor dit recept heb je een keukenmachine of staafmixer met hakmolentje nodig.

Rooster de pinda’s in een droge koekenpan op laag vuur zo’n 10 minuten. Let hierbij goed op dat de pinda’s niet verbranden. Roer de pinda’s goed door om ervoor te zorgen dat je ze mooi egaal roostert.

Doe de pinda’s samen met het zout en een halve eetlepel olijfolie in de keukenmachine en maal tot een grof mengsel. Houd je van pindakaas met stukjes pinda erin? Schep dan nu 2 of 3 eetlepels van de gehakte pinda’s uit de keukenmachine en zet opzij. Voeg de rest van de olie toe en laat de keukenmachine draaien totdat je een mooie smeuïge pindakaas krijgt. Eventueel kun je nog extra olijfolie toevoegen maar als je geduld hebt zul je zien dat de pindakaas vanzelf steeds mooier glad wordt door de olie die uit de pinda’s komt.

Bewaar de pindakaas in een schone pot in de koelkast, dan blijft deze zeker een week goed.

 

Na ruim 2 weken suikervrij beginnen de boterhammen met avocado of guacamole en geitenkaas een beetje te vervelen. Daarom vond ik het hoog tijd voor een beetje variatie en besloot ik om weer eens zelf pindakaas te maken. Een paar maanden geleden deed ik dit regelmatig maar ik vergat er altijd een foto van te maken en het recept uit te werken. Nu vond ik het wel goed passen binnen de suikervrij challenge van deze maand, want ook pindakaas uit een potje bevat suiker. Het mooie van deze zelfgemaakte pindakaas is dat ie boordevol gezonde vetten zit en goed vult. Ik eet ‘m het liefst op 2 speltdesemboterhammen met een banaan in plakjes er tussen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>