«

»

jun 18

10x mijn favoriete maaltijden voor na een werkdag

Ken je dat? Altijd maar weer die vraag “wat zullen we nu eens eten”. Vooral als je gewerkt hebt wil je zonder veel moeite aan tafel kunnen schuiven om te eten. Maar tegelijkertijd wil je liever ook niet iedere week dezelfde gerechten op tafel zetten. Daarom vandaag mijn favoriete maaltijden voor na een werkdag. Hopelijk haal je er nog wat inspiratie uit.

Pasta vind ik zelf altijd lekker en een sausje zonder pakjes en zakjes hoeft helemaal niet veel moeite te kosten. Probeer bijvoorbeeld deze pasta met chorizo eens, die staat zeker in minder dan een half uur op tafel. Eventueel kun je al het snijwerk zelfs al een dagje eerder doen en alles gesneden in de koelkast bewaren, dan ben je na je werk echt binnen 15 minuten klaar. Uiteraard kun je makkelijk variëren in de groentes die je gebruikt en is dit ook met gehakt hartstikke lekker als je niet van chorizo houdt. Ik maak zelf met enige regelmaat rode en groene pesto in grotere hoeveelheden en vries dit dan in porties in zakjes in. Kwestie van ’s ochtends een portie uitleggen en ’s avonds heb je binnen no time lekkere pastasaus maar je kunt hiervoor natuurlijk ook gewoon een potje pesto gebruiken.

Dat kan ook als je deze melanzane maakt. In minder dan 5 minuten ben je klaar om dit heerlijke gerecht de oven in te schuiven. Ik vind dit zelf een ideaal receptje voor als ik alleen eet. Het kost weinig moeite maar is toch gezond. Ideaal toch?

Een ander lekker makkelijk gerecht waar je eindeloos mee kan variëren zijn wraps. Een van mijn favoriete versies zijn deze heerlijke quesadilla’s. Maar het fijne van wraps is natuurlijk dat je er precies op kunt doen wat jij lekker vindt. Ook fijn als er mensen blijven eten want zo kan iedereen zijn of haar wrap vullen met alles wat die persoon zelf lekker vindt.

Dat ik gek ben op hartige taart en quiche zal je vast niet ontgaan zijn als je een trouwe volger van mijn blog bent. Alleen kost dit meestal zo veel tijd dat je er na je werk echt geen zin meer in hebt. Zo niet met deze witlof plaattaart. Deze is binnen no time klaar om de oven in te gaan. En terwijl de oven het verdere werk voor je doet kun jij alvast opruimen, de tafel dekken of gewoon even ontspannen natuurlijk.

Een van de gerechten die hier met grote regelmaat op tafel staat is deze quinoa met gerookte zalm. Terwijl de quinoa staat te koken kun jij al het snijwerk doen en daarmee ben je zeker in 15 minuten (zo niet 10) klaar om aan tafel te gaan. De smaken zijn heerlijk en dit gerecht is super gezond dus wat wil je nog meer? Als je een extra grote portie maakt heb je zelfs voor de volgende dag nog een gezonde lunch over want ook koud is dit gerecht erg lekker.

Om maar even op de gezonde tour te blijven: mijn nieuwste verslaving is deze Thaise biefstuk salade. Gezond, heerlijk van smaak en snel klaar. En hoewel het een salade is, zitten er wel een aantal warme componenten in en dat is toch altijd wel lekker voor het avondeten vind ik. Overigens is ook deze salade koud nog steeds lekker dus bewaar een eventueel restje gewoon voor de lunch de volgende dag.

Gevulde puntpaprika’s klinken misschien ingewikkeld, maar niets is minder waar bij dit recept. De couscous is snel geweld en voor je het weet schuif je de paprika’s de oven in. Terwijl die een dik kwartier voor je aan het werk is kun jij mooi de tafel dekken en het aanrecht opruimen. Zo ben je na het eten lekker snel klaar met afruimen. Precies wat je zoekt als je hard gewerkt hebt toch?

Maar uiteraard heb je af en toe ook gewoon zin in iets minder gezonds. Een geliefd gerecht na een dag hard werken hier blijft toch ook altijd de burger of hotdog. Maar ook deze Japanse okonomiyaki doet het goed. Voor alle 3 geldt dat je hiermee de 200 gram groente per dag maar lastig haalt maar ik eet op zo’n dag vaak een salade als lunch of snack wat worteltjes of komkommer tussendoor.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>